Live på bio - Don Giovanni - Peter Mattei

Folkets Hus och Parker presenterar den nya säsongen av opera på bio från Met i New York – Nina Stemme och Peter Mattei gör huvudroller

Sverige är mångdubbelt aktuellt den kommande säsongen med livesändningar på Folkets Hus och Parkers biografer från Met i New York. Våra egna svenska stjärnor Nina Stemme och Peter Mattei gör storroller, Göteborgs Symfonikers tidigare chefsdirigent Gustavo Dudamel begår Met-debut vid en livesändning, och Polarprisvinnaren Anna Netrebko gör två huvudroller.

UPPDATERING: På grund av den pågående coronapandemin har höstens tre första Live på bio-sändningar från Met blivit inställda. Dessa tre kommer att ersättas med inspelade föreställningar av samma titlar: Verdis Aida och Trubaduren, samt Beethovens Fidelio.

Detta är Mets femtonde säsong av livesändningar på bio, som nu når ut till 2 200 biografer i 70 länder på sex kontinenter. Man har hittills haft 29 miljoner biobesökare globalt. Folkets Hus och Parker har varit Mets svenska samarbetspartner sedan starten.

Vår egen operastjärna Peter Mattei gör huvudrollen i Mozarts örhänge Don Giovanni. Han var med redan första säsongen från Met med sin roll i Barberaren i Sevilla, och har återkommit flera gånger sedan dess. Mattei vann precis Expressens kulturpris Spelmannen.

Nina Stemme gör en av huvudrollerna i den visuellt starka uppsättningen av Richard Strauss Kvinnan utan skugga. Även Stemme har livesänts från New York tidigare, i bl a Tristan och Isolde, Turandot och Elektra.

Anna Netrebko fick årets Polarpris, och är dubbelt aktuell denna säsong, med titelrollen i Aida och den kvinnliga huvudrollen i Nabucco.

Mets huvuddirigent Yannick Nézet-Séguin dirigerar sex av operorna. Det är första gången en och samma dirigent står på pulten i så många livesändningar på en säsong.

Sverigefavoriten Gustavo Dudamel, tidigare chefsdirigent för Göteborgs symfoniker, begår sin Met-debut vid en direktsändning av Mozarts klassiker Trollflöjten.

Säsongen innehåller en ny uppsättning: Dead Man Walking.

Teatergeniet Ivo van Hove regisserar i sin Met-debut den moderna operan Dead Man Walking (skriven 2000). Den baseras på boken som också blev film med Susan Sarandon (Oscar för bästa huvudroll) och Sean Penn, om en dödsdömd fånge och hans kontakt med en nunna. Han har tidigare satt upp livesända teaterföreställningar från National Theatre i London, som All About Eve och Hedda Gabler.

Biljettförsäljningen för säsongen 2020-2021 av Metropolitan Live på bio startar i Sverige i slutet av AUgusti. På www.livepabio.se kommer information och spelplatser att publiceras successivt. Met-operan på bio distribueras exklusivt av Folkets Hus och Parker i Sverige.


För ytterligare information, pressbiljetter, pressbilder och rörligt material:

Daniel Söderberg
Kommunikationsansvarig Live på bio, Folkets Hus och Parker
08-452 25 57
[email protected]

Rickard Gramfors
Producent, Live på bio, Folkets Hus och Parker
08-452 25 41
[email protected]

 

10 oktober kl 19.00
AIDA
(Verdi)
Ny uppsättning
Längd (cirka): 3:30

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin

I rollerna: Anna Netrebko (Aida), Anita Rachvelishvili (Amneris), Piotr Beczała (Radamès), Ludovic Tézier (Amonasro), Dmitry Belosselskiy (Ramfis), Krzysztof Bączyk (kungen)

Michael Mayer (regi); Christine Jones (scenografi), Susan Hilferty (kostym), Kevin Adams (ljusdesign), 59 Productions (projektionsdesign), Oleg Glushkov (koreografi)

Anna Netrebko fick årets Polarpris, och är dubbelt aktuell denna Met-säsong, med titelrollen i Aida och den kvinnliga huvudrollen i Nabucco. Verdis odödliga opera får sin första nya iscensättning på Met på mer än tre decennier, i en ny version regisserad av Michael Mayer. Hans bländande vision av det forntida Egypten får liv med hjälp av intrikata projektioner och iögonfallande animationer. Sopranen Anna Netrebko och mezzosopranen Anita Rachvelishvili är ärkerivalerna Aida och Amneris. Tenoren Piotr Beczała är triangeldramats tredje part Radamès.

7 november kl 19.00
TRUBADUREN
(Il trovatore)
(Verdi)
Längd (cirka): 3:00

Dirigent: Michele Mariotti

I rollerna: Sonya Yoncheva (Leonora), Ekaterina Semenchuk (Azucena), Roberto Aronica (Manrico), Quinn Kelsey (Greve di Luna), Kwangchul Youn (Ferrando)

Sir David McVicars actionfyllda uppsättning med sopranen Sonya Yoncheva som den passionerade unga adelskvinnan Leonora. Tenoren Roberto Aronica är den fredlöse Manrico och barytonen Quinn Kelsey gör den hotfulle greve di Luna. Den mystiska Azucena sjungs av mezzosopranen Ekaterina Semenchuk.

12 december kl 19.00
FIDELIO
(Beethoven)
Längd (cirka): 2:45

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin

I rollerna: Lise Davidsen (Leonore), Golda Schultz (Marzelline), Brandon Jovanovich (Florestan), Alek Shrader (Jaquino), Tomasz Konieczny (Don Pizarro), Franz-Josef Selig (Rocco), Christian Van Horn (Don Fernando)

Beethovens enda opera sätts upp för att fira 250-årsminnet av kompositörens födelse. Stjärnskottet och sopranen Lise Davidsen är den hängivna Leonore, mot tenoren Brandon Jovanovich som Florestan. I övriga roller ser vi bas-barytonen Tomasz Konieczny, basen Franz-Josef Selig, sopranen Golda Schultz och tenoren Alek Shrader.

16 januari kl 19.00
TROLLFLÖJTEN
(Die Zauberflöte)
(Mozart)
Ny uppsättning
Längd (cirka): 3:30

Dirigent: Gustavo Dudamel

I rollerna: Christiane Karg (Pamina), Kathryn Lewek (Nattens Drottning), Stanislas de Barbeyrac (Tamino), Thomas Oliemans (Papageno), Christian Van Horn (Sprecher), Stephen Milling (Sarastro)

Simon McBurney (regi); Michael Levine (scenografi), Nicky Gillibrand (kostym), Jean Kalman (ljusdesign), Finn Ross (projektionsdesign), Gareth Fry (ljuddesign), Simon McBurney, Klaus Bertisch (dramaturger)

I sin livesändningsdebut på Met dirigerar maestro Gustavo Dudamel – tidigare chefsdirigent för Göteborgs Symfoniker, den engelske regissören Simon McBurneys insiktsfulla nya iscensättning av Trollflöjten. Den har kallats ”den bästa uppsättning jag någonsin har sett av Mozarts opera” av The Wall Street Journal. I centrum för McBurneys tolkning finns en rik uppsjö av teatrala uppslag – ett upphöjt orkesterdike som gör Met-orkestern synlig för publiken, spökaktiga projektioner, akrobatik och rollinsatser av ledande Mozarteaner. Tenoren Stanislas de Barbeyrac är den oförskräckte prins Tamino, mot sopranen Christiane Karg som Pamina. Den hämndlystna Nattens Drottning sjungs av sopranen Kathryn Lewek. Till rollistan tillkommer barytonen Thomas Oliemans i sin Met-debut som fågelfångaren Papageno och basen Stephen Milling som översteprästen Sarastro.

30 januari kl 19.00
ROMEO OCH JULIA
(Roméo et Juliette)
(Gounod)
Längd (cirka): 3:15

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin

I rollerna: Nadine Sierra (Juliette), Julie Boulianne (Stéphano), Stephen Costello (Roméo), David Portillo (Tybalt), Joshua Hopkins (Mercutio), Laurent Naouri (Capulet), Ildar Abdrazakov (Broder Laurent)

Yannick Nézet-Séguin dirigerar ett av operakonstens mest överdådiga partitur och leder Gounods version av Shakespeares tidlösa tragedi om ung kärlek. Sopranen Nadine Sierra gör sin Met-rolldebut som den livliga Julia, mot tenoren Stephen Costello som den brinnande Romeo. Bartlett Sher har gjort en uppsättning fylld av romantisk realism.

27 mars kl 19.00
DON GIOVANNI
(Mozart)
Ny uppsättning
Längd (cirka): 3:40

Yannick Nézet-Séguin; Ailyn Pérez (Donna Anna), Isabel Leonard (Donna Elvira), Hera Hyesang Park (Zerlina), Ben Bliss (Don Ottavio), Peter Mattei (Don Giovanni), Gerald Finley (Leporello), Alfred Walker (Masetto), Ryan Speedo Green (Commendatore)

Ivo van Hove (regi); Jan Versweyveld (scenografi och ljusdesign), An D’Huys (kostym), Christopher Ash (projektionsdesign), Jan Vandenhouwe (dramaturg), Sara Erde (koreografi)

Svenske Peter Mattei gör titelrollen som tidernas störste förförare i Mozarts operaklassiker med en rad välbekanta melodier. Tony Award-vinnande regissören Ivo van Hove debuterar på Met med en gripande nytolkning av Mozarts mörka komedi. Iscensättningen återger berättelsen om bedrägeri och fördömelse i en tidlös arkitektonisk miljö. Svenske barytonen Peter Mattei har hyllats för sin tolkning av titelrollen. Leporello spelas av basbarytonen Gerald Finley. Sopranen Ailyn Pérez är Donna Anna, mezzosopran Isabel Leonard är Donna Elvira och sopranen Hera Hyesang Park är Zerlina. Tenoren Ben Bliss gör rollen som Don Ottavio.

 

17 april kl 19.00
DEAD MAN WALKING
(Heggie)
Ny uppsättning/Första gången på Met
Längd (cirka): 3:10

Yannick Nézet-Séguin; Latonia Moore (Syster Rose), Joyce DiDonato (Syster Helen Prejean), Susan Graham (Mrs Patrick De Rocher), Etienne Dupuis (Joseph De Rocher)

Ivo van Hove (regi); Jan Versweyveld (scenografi och ljusdesign), An D’Huys (kostym), Christopher Ash (projektionsdesign), Tom Gibbons (ljuddesign)

Den amerikanske kompositören Jake Heggie och librettisten Terrence McNallys moderna mästerverk hyllades vid sin San Francisco-premiär som ”den mest övertygande nya amerikanska operan på decennier” av The Wall Street Journal. Den här säsongen sätter regissören Ivo van Hove upp Heggies mästerverk, som går på Met för första gången. I huvudrollen återfinns mezzosopranen Joyce DiDonato som syster Helen. I rollistan återfinns barytonen Etienne Dupuis som den dödsdömde fången Joseph De Rocher, sopranen Latonia Moore som syster Rose och mezzosopranen Susan Graham som De Rochers mamma. Operan bygger på syster Helen Prejeans bästsäljande memoarer som diskuterar dödsstraffets moral. Boken blev även filmatiserad 1995 med Susan Sarandon (Oscar för bästa huvudroll) och Sean Penn.

 

24 april kl 18.00
KVINNAN UTAN SKUGGA
(Die Frau ohne Schatten)
(Richard Strauss)
Längd (cirka): 4:45

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin

I rollerna: Elza van den Heever (Kejsarinnan), Nina Stemme (Dyers fru), Evelyn Herlitzius (Sköterskan), Klaus Florian Vogt (Emperor), Michael Volle (Barak), Ryan Speedo Green (Budbäraren)

Visuellt stark uppsättning av Richard Strauss opera med svenska Nina Stemme i en av huvudrollerna. Yannick Nézet-Séguin dirigerar Herbert Wernickes sensationella iscensättning av Strauss fascinerande opera om utomvärldslig kärlek, som kräver en rollista med de allra bästa dramatiska rösterna. Tenoren Klaus Florian Vogt och sopranen Elza van den Heever är den gudomlige kejsaren och kejsarinnan (kvinnan utan skugga). Barytonen Michael Volle och sopranen Nina Stemme är den jordbundne Barak och hans lidande hustru. Sopranen Evelyn Herlitzius är den onda sköterskan.

 

8 maj kl 19.00
NABUCCO
(Verdi)
Längd (cirka): 3:10

I rollerna: Marco Armiliato; Anna Netrebko (Abigaille), Varduhi Abrahamjan (Fenena), Najmiddin Mavljanov (Ismaele), George Gagnidze (Nabucco), Dmitrij Belosselskij (Zaccaria)

Polarprisvinnaren Anna Netrebko i Verdis maffiga opera om det forntida Babylon. Anna Netrebko befäster sin plats som en av historiens mest spännande dramatiska sopraner och lägger den blodtörstiga babyloniska prinsessan Abigaille till sin redan imponerande serie Met-roller. Barytonen George Gagnidze är den tyranniske härskaren Nabucco, tillsammans med mezzosopranen Varduhi Abrahamyan som Fenena. Tenoren Najmiddin Mavljanov gör Ismaele och basen Dmitrij Belosselskij är Zaccaria. Marco Armiliato dirigerar Mets episka uppsättning.

 

22 maj kl 19.00
PIRATEN
(Il pirata)
(Bellini)
Längd (cirka): 3:15

Dirigent: Maurizio Benini

I rollerna: Diana Damrau (Imogene), Javier Camarena (Gualtiero), Christopher Maltman (Ernesto), Nicolas Testé (Goffredo)

Sopranen Diana Damrau gör huvudrollen i denna Bellini-opera som är som gjord för bel canto-pyroteknik. Det är berättelsen om en kvinna som är galen av kärlek till sin förvisade pirat. Tenoren Javier Camarena briljerar med sina spektakulära höga toner som titelns sjörövare, med barytonen Christopher Maltman som den skurkaktige Ernesto som sätter käppar i hjulet för parets kärlek.