En scen från Metropolitan Opera där Mozarts uppsättning av Trollflöjten ska spelas 2021

Trollflöjten

Gustavo Dudamel dirigerar Simon McBurneys nya uppsättning av Mozarts Trollflöjten. 16 januari livesänds denna magiska opera till Folkets Hus och Parkers biografer.

I sin livesändningsdebut på Met dirigerar maestro Gustavo Dudamel – tidigare chefsdirigent för Göteborgs Symfoniker, den engelske regissören Simon McBurneys nya iscensättning av Trollflöjten. Den har kallats ”den bästa uppsättning jag någonsin har sett av Mozarts opera” av The Wall Street Journal.

I centrum för McBurneys tolkning finns en rik uppsjö av teatrala uppslag – ett upphöjt orkesterdike som gör Met-orkestern synlig för publiken, spökaktiga projektioner, akrobatik och rollinsatser av ledande Mozarttolkare.

Tenoren Stanislas de Barbeyrac är den oförskräckte prins Tamino, mot sopranen Christiane Karg som Pamina. Den hämndlystna Nattens Drottning sjungs av sopranen Kathryn Lewek. Till rollistan tillkommer barytonen Thomas Oliemans i sin Met-debut som fågelfångaren Papageno och basen Stephen Milling som översteprästen Sarastro.

Trollflöjten är en saga som rör sig fritt mellan mustig komedi och ädel mysticism. Operan skrevs för en teater strax utanför Wien med den tydliga avsikten att tilltala en publik från alla samhällsklasser. Historien berättas som ett sångspel, med separata musiknummer sammanbundna av dialog och scenaktiviteter. Kompositören och librettisten var båda frimurare – en rörelse som kännetecknas av sina moraliska och metafysiska ideal – och frimureriets bildspråk återfinns genom hela verket. Historien är dock lika universell som de flesta andra sagor.

 

Upphovsmän

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var son till en musiker vid Salzburgs hov, som visade upp Wolfgang som ett musikaliskt underbarn i hela Europa. Hans insatser för operakonsten när det gäller skönhet, vokala utmaningar och dramatiska insikter, förblir oöverträffade. Han dog tre månader efter premiären av Trollflöjten, hans sista färdigställda verk för scenen.

Emanuel Schikaneder (1751–1812) var skådespelare, sångare, teaterchef och vän till Mozart. Schikaneder skrev operans libretto, regisserade iscensättningen och sjöng rollen som Papageno den första säsongen.

Miljön

Librettot anger Egypten som spelplats. Egypten betraktades traditionellt som frimureriets legendariska födelseplats. Frimurarnas symboler och ritualer återfinns överallt i operan. Vissa uppsättningar har med egyptiska motiv som en liten hälsning till ursprungsidén, men långt fler väljer en mer generell mytologisk stämning för att skapa en sagovärld som lämpar sig för verkets musik och övergripande tonfall.

Musiken

Trollflöjten skrevs med tanke på en bred, folklig publik, men verkets varierande tonfall kräver sångare som kan specialisera sig på flera olika musikaliska genrer. Det komiska och jordnära representeras av barytonen Papageno, medan sann kärlek i dess ädlaste form förmedlas av tenoren Tamino och sopranen Pamina. Basen Sarastro uttrycker det högtidliga och eteriska. Användningen av kören är sparsam men spöklikt vacker, och fyrverkeriet tillhandahålls av den koloratursjungande Nattens drottning.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

Livesänds 16 januari 2021
kl. 19.00

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på tyska

Svensk text!

 

Dirigent: Gustavo Dudamel

 

Regi: Simon McBurney

 

Scenografi: Michael Levine

 

Kostym: Nicky Gillibrand

 

Ljusdesign: Jean Kalman

 

I rollerna: Christiane Karg (Pamina), Kathryn Lewek (Nattens Drottning), Stanislas de Barbeyrac (Tamino), Thomas Oliemans (Papageno), Christian Van Horn (Sprecher), Stephen Milling (Sarastro)

Skriv ut sidan

Här visas Trollflöjten

Här visas Trollflöjten

Trollflöjten

Gustavo Dudamel dirigerar Simon McBurneys nya uppsättning av Mozarts Trollflöjten. 16 januari livesänds denna magiska opera till Folkets Hus och Parkers biografer.

I sin livesändningsdebut på Met dirigerar maestro Gustavo Dudamel – tidigare chefsdirigent för Göteborgs Symfoniker, den engelske regissören Simon McBurneys nya iscensättning av Trollflöjten. Den har kallats ”den bästa uppsättning jag någonsin har sett av Mozarts opera” av The Wall Street Journal.

I centrum för McBurneys tolkning finns en rik uppsjö av teatrala uppslag – ett upphöjt orkesterdike som gör Met-orkestern synlig för publiken, spökaktiga projektioner, akrobatik och rollinsatser av ledande Mozarttolkare.

Tenoren Stanislas de Barbeyrac är den oförskräckte prins Tamino, mot sopranen Christiane Karg som Pamina. Den hämndlystna Nattens Drottning sjungs av sopranen Kathryn Lewek. Till rollistan tillkommer barytonen Thomas Oliemans i sin Met-debut som fågelfångaren Papageno och basen Stephen Milling som översteprästen Sarastro.

Trollflöjten är en saga som rör sig fritt mellan mustig komedi och ädel mysticism. Operan skrevs för en teater strax utanför Wien med den tydliga avsikten att tilltala en publik från alla samhällsklasser. Historien berättas som ett sångspel, med separata musiknummer sammanbundna av dialog och scenaktiviteter. Kompositören och librettisten var båda frimurare – en rörelse som kännetecknas av sina moraliska och metafysiska ideal – och frimureriets bildspråk återfinns genom hela verket. Historien är dock lika universell som de flesta andra sagor.

 

Upphovsmän

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var son till en musiker vid Salzburgs hov, som visade upp Wolfgang som ett musikaliskt underbarn i hela Europa. Hans insatser för operakonsten när det gäller skönhet, vokala utmaningar och dramatiska insikter, förblir oöverträffade. Han dog tre månader efter premiären av Trollflöjten, hans sista färdigställda verk för scenen.

Emanuel Schikaneder (1751–1812) var skådespelare, sångare, teaterchef och vän till Mozart. Schikaneder skrev operans libretto, regisserade iscensättningen och sjöng rollen som Papageno den första säsongen.

Miljön

Librettot anger Egypten som spelplats. Egypten betraktades traditionellt som frimureriets legendariska födelseplats. Frimurarnas symboler och ritualer återfinns överallt i operan. Vissa uppsättningar har med egyptiska motiv som en liten hälsning till ursprungsidén, men långt fler väljer en mer generell mytologisk stämning för att skapa en sagovärld som lämpar sig för verkets musik och övergripande tonfall.

Musiken

Trollflöjten skrevs med tanke på en bred, folklig publik, men verkets varierande tonfall kräver sångare som kan specialisera sig på flera olika musikaliska genrer. Det komiska och jordnära representeras av barytonen Papageno, medan sann kärlek i dess ädlaste form förmedlas av tenoren Tamino och sopranen Pamina. Basen Sarastro uttrycker det högtidliga och eteriska. Användningen av kören är sparsam men spöklikt vacker, och fyrverkeriet tillhandahålls av den koloratursjungande Nattens drottning.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

Livesänds 16 januari 2021
kl. 19.00

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på tyska

Svensk text!

 

Dirigent: Gustavo Dudamel

 

Regi: Simon McBurney

 

Scenografi: Michael Levine

 

Kostym: Nicky Gillibrand

 

Ljusdesign: Jean Kalman

 

I rollerna: Christiane Karg (Pamina), Kathryn Lewek (Nattens Drottning), Stanislas de Barbeyrac (Tamino), Thomas Oliemans (Papageno), Christian Van Horn (Sprecher), Stephen Milling (Sarastro)

Skriv ut sidan