Scen från Metropolitan Opera där Trollflöjten sattes upp 2006

Trollflöjten

Den klassiska uppsättningen av Mozarts Trollflöjten från 2006 får nypremiär den 16 januari. Denna magiska opera visas på Folkets Hus och Parkers biografer.

Den kortare engelskspråkiga versionen av Mozarts klassiker är en fantasifull, glädjefylld föreställning för hela familjen, med överdådig scenografi och kläder. Fågelfångaren Pamino hjälper prins Tamino befria Pamina, dotter till den stränga Nattens drottning, som sjunger en av operahistoriens mäktigaste melodier.

Trollflöjten är en saga som rör sig fritt mellan mustig komedi och ädel mysticism. Operan skrevs för en teater strax utanför Wien med den tydliga avsikten att tilltala en publik från alla samhällsklasser. Historien berättas som ett sångspel, med separata musiknummer sammanbundna av dialog och scenaktiviteter. Kompositören och librettisten var båda frimurare – en rörelse som kännetecknas av sina moraliska och metafysiska ideal – och frimureriets bildspråk återfinns genom hela verket. Historien är dock lika universell som de flesta andra sagor.

 

Upphovsmän

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var son till en musiker vid Salzburgs hov, som visade upp Wolfgang som ett musikaliskt underbarn i hela Europa. Hans insatser för operakonsten när det gäller skönhet, vokala utmaningar och dramatiska insikter, förblir oöverträffade. Han dog tre månader efter premiären av Trollflöjten, hans sista färdigställda verk för scenen.

Emanuel Schikaneder (1751–1812) var skådespelare, sångare, teaterchef och vän till Mozart. Schikaneder skrev operans libretto, regisserade iscensättningen och sjöng rollen som Papageno den första säsongen.

Miljön

Librettot anger Egypten som spelplats. Egypten betraktades traditionellt som frimureriets legendariska födelseplats. Frimurarnas symboler och ritualer återfinns överallt i operan. Vissa uppsättningar har med egyptiska motiv som en liten hälsning till ursprungsidén, men långt fler väljer en mer generell mytologisk stämning för att skapa en sagovärld som lämpar sig för verkets musik och övergripande tonfall.

Musiken

Trollflöjten skrevs med tanke på en bred, folklig publik, men verkets varierande tonfall kräver sångare som kan specialisera sig på flera olika musikaliska genrer. Det komiska och jordnära representeras av barytonen Papageno, medan sann kärlek i dess ädlaste form förmedlas av tenoren Tamino och sopranen Pamina. Basen Sarastro uttrycker det högtidliga och eteriska. Användningen av kören är sparsam men spöklikt vacker, och fyrverkeriet tillhandahålls av den koloratursjungande Nattens drottning.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

NYPremiär 16 januari 2021

 

Inspelad i december 2006

 

Metropolitan, New York

 

Svensk text!

 

Dirigent: James Levine

 

Regi: Julie Taymor

 

I rollerna: Ying Huang (Pamina), Erika Miklósa (Queen of the Night), Matthew Polenzani (Tamino), Nathan Gunn (Papageno), David Pittsinger (Speaker), René Pape (Sarastro)

Skriv ut sidan

Här visas Trollflöjten

Här visas Trollflöjten

Trollflöjten

Den klassiska uppsättningen av Mozarts Trollflöjten från 2006 får nypremiär den 16 januari. Denna magiska opera visas på Folkets Hus och Parkers biografer.

Den kortare engelskspråkiga versionen av Mozarts klassiker är en fantasifull, glädjefylld föreställning för hela familjen, med överdådig scenografi och kläder. Fågelfångaren Pamino hjälper prins Tamino befria Pamina, dotter till den stränga Nattens drottning, som sjunger en av operahistoriens mäktigaste melodier.

Trollflöjten är en saga som rör sig fritt mellan mustig komedi och ädel mysticism. Operan skrevs för en teater strax utanför Wien med den tydliga avsikten att tilltala en publik från alla samhällsklasser. Historien berättas som ett sångspel, med separata musiknummer sammanbundna av dialog och scenaktiviteter. Kompositören och librettisten var båda frimurare – en rörelse som kännetecknas av sina moraliska och metafysiska ideal – och frimureriets bildspråk återfinns genom hela verket. Historien är dock lika universell som de flesta andra sagor.

 

Upphovsmän

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var son till en musiker vid Salzburgs hov, som visade upp Wolfgang som ett musikaliskt underbarn i hela Europa. Hans insatser för operakonsten när det gäller skönhet, vokala utmaningar och dramatiska insikter, förblir oöverträffade. Han dog tre månader efter premiären av Trollflöjten, hans sista färdigställda verk för scenen.

Emanuel Schikaneder (1751–1812) var skådespelare, sångare, teaterchef och vän till Mozart. Schikaneder skrev operans libretto, regisserade iscensättningen och sjöng rollen som Papageno den första säsongen.

Miljön

Librettot anger Egypten som spelplats. Egypten betraktades traditionellt som frimureriets legendariska födelseplats. Frimurarnas symboler och ritualer återfinns överallt i operan. Vissa uppsättningar har med egyptiska motiv som en liten hälsning till ursprungsidén, men långt fler väljer en mer generell mytologisk stämning för att skapa en sagovärld som lämpar sig för verkets musik och övergripande tonfall.

Musiken

Trollflöjten skrevs med tanke på en bred, folklig publik, men verkets varierande tonfall kräver sångare som kan specialisera sig på flera olika musikaliska genrer. Det komiska och jordnära representeras av barytonen Papageno, medan sann kärlek i dess ädlaste form förmedlas av tenoren Tamino och sopranen Pamina. Basen Sarastro uttrycker det högtidliga och eteriska. Användningen av kören är sparsam men spöklikt vacker, och fyrverkeriet tillhandahålls av den koloratursjungande Nattens drottning.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

NYPremiär 16 januari 2021

 

Inspelad i december 2006

 

Metropolitan, New York

 

Svensk text!

 

Dirigent: James Levine

 

Regi: Julie Taymor

 

I rollerna: Ying Huang (Pamina), Erika Miklósa (Queen of the Night), Matthew Polenzani (Tamino), Nathan Gunn (Papageno), David Pittsinger (Speaker), René Pape (Sarastro)

Skriv ut sidan