Opera_Aida_Met_2020.jpg= miniatyrmodell av scen med en stor sal med mörkblå och gyllene väggar med egyptiska symboler

Aida

Polarprisvinnaren Anna Netrebko är Aida i Verdis maffiga kärlekshistoria. Aida säsongstartar våra livesända operaföreställningar från Metropolitan Opera i New York.

Anna Netrebko fick årets Polarpris, och är dubbelt aktuell denna Met-säsong, med titelrollen i Aida och den kvinnliga huvudrollen i Nabucco.

Verdis odödliga opera får sin första nya iscensättning på Met på mer än tre decennier, i en ny version regisserad av Michael Mayer. Hans bländande vision av det forntida Egypten får liv med hjälp av snygga projektioner och iögonfallande animationer.

Sopranen Anna Netrebko och mezzosopranen Anita Rachvelishvili är ärkerivalerna Aida och Amneris. Tenoren Piotr Beczała är triangeldramats tredje part Radamès.

Denna grandiosa opera tar plats i ett episkt sammanhang, men är egentligen en intim kärlekshistoria. Aida utspelas i det forntida Egypten och är fylld med magnifika körpartier, komplexa ensemblestycken och utstuderade dansavsnitt, men släpper aldrig sina tre huvudpersoner ur sikte. Få operor kan matcha Aida vad gäller utforskandet av konflikten mellan personliga känslor och plikten mot samhället, och kanske inte någon annan opera är lika enhälligt uppskattad av publiken och kritikerna än idag.

 

Upphovsmän

Under en anmärkningsvärd karriär som varade i över sex decennier komponerade Giuseppe Verdi (1813–1901) 28 operor, av vilka åtminstone hälften spelas frekvent än idag. Hans betydelse för Italiens kulturella och politiska utveckling har gjort honom till en ikon i hemlandet.

Historien om Aida tros vara skapad av Auguste Mariette (1821–1881), en extraordinär fransk arkeolog som grundade det egyptiska museet i Kairo. Camille du Locle (1832–1903), som samarbetade om scenariot med Mariette och föreslog berättelsen för Verdi, hade arbetat med kompositören på librettot för Don Carlos. Aidas librettist, Antonio Ghislanzoni (1824–1893), var författare och poet, och skrev hela 85 operalibretton.

Miljön

Librettot antyder bara att operan utspelas i ”det forntida Egypten, under faraonernas tid.” Detta kan låta vagt, men det var en tydlig anvisning om att närma sig dramat som myt snarare än antropologi eller historia.

Musiken

Musiken i Aida är ett sofistikerat exempel på italiensk romantik, fylld av övertygande mystiska och exotiska nyanser. Verdi utlovade på intet sätt någon äkthet, utan skapade en unik musikalisk palett för denna opera. Ämnets storhet förmedlas på lämpligt sätt med enorma patriotiska körer, särskilt den oförglömliga Triumfscenen i akt II. Dessa scener fungerar ofta som inramning av solon med den ledande tenoren och sopranen: hans ”Celeste Aida” i början av Akt I, hennes lidande ”Ritorna vincitor!” därefter, och hennes stora inre resa, ”Qui Radamès verrà! … O patria mia ”i akt III.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

Livesänds 10 oktober kl. 19.00

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på italienska

Svensk text!

 

Dirigent:Yannick Nézet-Séguin

 

Regi:Michael Mayer

 

Scenografi:Christine Jones

 

Kostym:Susan Hilferty

 

Koreografi:Oleg Glushkov

 

I rollerna: Anna Netrebko (Aida), Anita Rachvelishvili (Amneris), Piotr Beczała (Radamès), Ludovic Tézier (Amonasro), Dmitry Belosselskiy (Ramfis), Krzysztof Bączyk (kungen)

Inga aktuella visningstillfällen Bokningsbart – är du intresserad kontakta någon av våra producenter
Kontakta oss här
Skriv ut sidan

Aida

Polarprisvinnaren Anna Netrebko är Aida i Verdis maffiga kärlekshistoria. Aida säsongstartar våra livesända operaföreställningar från Metropolitan Opera i New York.

Anna Netrebko fick årets Polarpris, och är dubbelt aktuell denna Met-säsong, med titelrollen i Aida och den kvinnliga huvudrollen i Nabucco.

Verdis odödliga opera får sin första nya iscensättning på Met på mer än tre decennier, i en ny version regisserad av Michael Mayer. Hans bländande vision av det forntida Egypten får liv med hjälp av snygga projektioner och iögonfallande animationer.

Sopranen Anna Netrebko och mezzosopranen Anita Rachvelishvili är ärkerivalerna Aida och Amneris. Tenoren Piotr Beczała är triangeldramats tredje part Radamès.

Denna grandiosa opera tar plats i ett episkt sammanhang, men är egentligen en intim kärlekshistoria. Aida utspelas i det forntida Egypten och är fylld med magnifika körpartier, komplexa ensemblestycken och utstuderade dansavsnitt, men släpper aldrig sina tre huvudpersoner ur sikte. Få operor kan matcha Aida vad gäller utforskandet av konflikten mellan personliga känslor och plikten mot samhället, och kanske inte någon annan opera är lika enhälligt uppskattad av publiken och kritikerna än idag.

 

Upphovsmän

Under en anmärkningsvärd karriär som varade i över sex decennier komponerade Giuseppe Verdi (1813–1901) 28 operor, av vilka åtminstone hälften spelas frekvent än idag. Hans betydelse för Italiens kulturella och politiska utveckling har gjort honom till en ikon i hemlandet.

Historien om Aida tros vara skapad av Auguste Mariette (1821–1881), en extraordinär fransk arkeolog som grundade det egyptiska museet i Kairo. Camille du Locle (1832–1903), som samarbetade om scenariot med Mariette och föreslog berättelsen för Verdi, hade arbetat med kompositören på librettot för Don Carlos. Aidas librettist, Antonio Ghislanzoni (1824–1893), var författare och poet, och skrev hela 85 operalibretton.

Miljön

Librettot antyder bara att operan utspelas i ”det forntida Egypten, under faraonernas tid.” Detta kan låta vagt, men det var en tydlig anvisning om att närma sig dramat som myt snarare än antropologi eller historia.

Musiken

Musiken i Aida är ett sofistikerat exempel på italiensk romantik, fylld av övertygande mystiska och exotiska nyanser. Verdi utlovade på intet sätt någon äkthet, utan skapade en unik musikalisk palett för denna opera. Ämnets storhet förmedlas på lämpligt sätt med enorma patriotiska körer, särskilt den oförglömliga Triumfscenen i akt II. Dessa scener fungerar ofta som inramning av solon med den ledande tenoren och sopranen: hans ”Celeste Aida” i början av Akt I, hennes lidande ”Ritorna vincitor!” därefter, och hennes stora inre resa, ”Qui Radamès verrà! … O patria mia ”i akt III.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

Livesänds 10 oktober kl. 19.00

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på italienska

Svensk text!

 

Dirigent:Yannick Nézet-Séguin

 

Regi:Michael Mayer

 

Scenografi:Christine Jones

 

Kostym:Susan Hilferty

 

Koreografi:Oleg Glushkov

 

I rollerna: Anna Netrebko (Aida), Anita Rachvelishvili (Amneris), Piotr Beczała (Radamès), Ludovic Tézier (Amonasro), Dmitry Belosselskiy (Ramfis), Krzysztof Bączyk (kungen)

Inga aktuella visningstillfällen Bokningsbart – är du intresserad kontakta någon av våra producenter
Kontakta oss här
Skriv ut sidan