Anna Netrebko och Anita Rachvelishvili påminner oss om att de befinner sig på en helt egen nivå

OPERA WIRE

De verkliga triumferna var Ms. Rachvelishvili och särskilt Ms. Netrebko. Må hon fortsätta att överraska oss

THE NEW YORK TIMES

Det är vad Mets oomtvistade primadonna Anna Netrebko gjorde igår kväll… hon kom, hon sjön, hon segrade!

OBSERVER
Scen från Metropolitans uppsättning av Aida från 2018

Aida

Polarprisvinnaren Anna Netrebko är Aida i Verdis maffiga kärlekshistoria. Den inspelade föreställningen Aida säsongstartar våra operor från Metropolitan Opera i New York.

Anna Netrebko fick årets Polarpris, och är trippelaktuell denna Met-säsong, med titelrollen i Aida och den kvinnliga huvudrollen i både Trubaduren och Nabucco.

Då Metropolitan på grund av pandemin inte öppnar igen förrän till nyår är denna föreställning inte livesänd utan en inspelning från oktober 2018.

Anna Netrebko och Anita Rachvelishvili är en ”makalös duo”, skriver The New York Times om Aida på Met. Sopranen Anna Netrebko sjunger här sin första Aida på Met, med mezzosopran Anita Rachvelishvili som hennes skräckinjagande rival Amneris. Aleksandrs Antonenko är krigaren Radamès, och Nicola Luisotti dirigerar Mets monumentala uppsättning från 2018.

Denna grandiosa opera tar plats i ett episkt sammanhang, men är egentligen en intim kärlekshistoria. Aida utspelas i det forntida Egypten och är fylld med magnifika körpartier, komplexa ensemblestycken och utstuderade dansavsnitt, men släpper aldrig sina tre huvudpersoner ur sikte. Få operor kan matcha Aida vad gäller utforskandet av konflikten mellan personliga känslor och plikten mot samhället, och kanske inte någon annan opera är lika enhälligt uppskattad av publiken och kritikerna än idag.

 

Upphovsmän

Under en anmärkningsvärd karriär som varade i över sex decennier komponerade Giuseppe Verdi (1813–1901) 28 operor, av vilka åtminstone hälften spelas frekvent än idag. Hans betydelse för Italiens kulturella och politiska utveckling har gjort honom till en ikon i hemlandet.

Historien om Aida tros vara skapad av Auguste Mariette (1821–1881), en extraordinär fransk arkeolog som grundade det egyptiska museet i Kairo. Camille du Locle (1832–1903), som samarbetade om scenariot med Mariette och föreslog berättelsen för Verdi, hade arbetat med kompositören på librettot för Don Carlos. Aidas librettist, Antonio Ghislanzoni (1824–1893), var författare och poet, och skrev hela 85 operalibretton.

Miljön

Librettot antyder bara att operan utspelas i ”det forntida Egypten, under faraonernas tid.” Detta kan låta vagt, men det var en tydlig anvisning om att närma sig dramat som myt snarare än antropologi eller historia.

Musiken

Musiken i Aida är ett sofistikerat exempel på italiensk romantik, fylld av övertygande mystiska och exotiska nyanser. Verdi utlovade på intet sätt någon äkthet, utan skapade en unik musikalisk palett för denna opera. Ämnets storhet förmedlas på lämpligt sätt med enorma patriotiska körer, särskilt den oförglömliga Triumfscenen i akt II. Dessa scener fungerar ofta som inramning av solon med den ledande tenoren och sopranen: hans ”Celeste Aida” i början av Akt I, hennes lidande ”Ritorna vincitor!” därefter, och hennes stora inre resa, ”Qui Radamès verrà! … O patria mia ”i akt III.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

premiär 10 oktober

inspelad föreställning från oktober 2018

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på italienska

Svensk text!

 

Dirigent:Nicola Luisotti

 

I rollerna:Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Aleksandrs Antonenko, Quinn Kelsey, Dmitry Belosselskiy, Ryan Speedo Green

Skriv ut sidan

Här visas Aida

Här visas Aida

Aida

Polarprisvinnaren Anna Netrebko är Aida i Verdis maffiga kärlekshistoria. Den inspelade föreställningen Aida säsongstartar våra operor från Metropolitan Opera i New York.

Anna Netrebko fick årets Polarpris, och är trippelaktuell denna Met-säsong, med titelrollen i Aida och den kvinnliga huvudrollen i både Trubaduren och Nabucco.

Då Metropolitan på grund av pandemin inte öppnar igen förrän till nyår är denna föreställning inte livesänd utan en inspelning från oktober 2018.

Anna Netrebko och Anita Rachvelishvili är en ”makalös duo”, skriver The New York Times om Aida på Met. Sopranen Anna Netrebko sjunger här sin första Aida på Met, med mezzosopran Anita Rachvelishvili som hennes skräckinjagande rival Amneris. Aleksandrs Antonenko är krigaren Radamès, och Nicola Luisotti dirigerar Mets monumentala uppsättning från 2018.

Denna grandiosa opera tar plats i ett episkt sammanhang, men är egentligen en intim kärlekshistoria. Aida utspelas i det forntida Egypten och är fylld med magnifika körpartier, komplexa ensemblestycken och utstuderade dansavsnitt, men släpper aldrig sina tre huvudpersoner ur sikte. Få operor kan matcha Aida vad gäller utforskandet av konflikten mellan personliga känslor och plikten mot samhället, och kanske inte någon annan opera är lika enhälligt uppskattad av publiken och kritikerna än idag.

 

Upphovsmän

Under en anmärkningsvärd karriär som varade i över sex decennier komponerade Giuseppe Verdi (1813–1901) 28 operor, av vilka åtminstone hälften spelas frekvent än idag. Hans betydelse för Italiens kulturella och politiska utveckling har gjort honom till en ikon i hemlandet.

Historien om Aida tros vara skapad av Auguste Mariette (1821–1881), en extraordinär fransk arkeolog som grundade det egyptiska museet i Kairo. Camille du Locle (1832–1903), som samarbetade om scenariot med Mariette och föreslog berättelsen för Verdi, hade arbetat med kompositören på librettot för Don Carlos. Aidas librettist, Antonio Ghislanzoni (1824–1893), var författare och poet, och skrev hela 85 operalibretton.

Miljön

Librettot antyder bara att operan utspelas i ”det forntida Egypten, under faraonernas tid.” Detta kan låta vagt, men det var en tydlig anvisning om att närma sig dramat som myt snarare än antropologi eller historia.

Musiken

Musiken i Aida är ett sofistikerat exempel på italiensk romantik, fylld av övertygande mystiska och exotiska nyanser. Verdi utlovade på intet sätt någon äkthet, utan skapade en unik musikalisk palett för denna opera. Ämnets storhet förmedlas på lämpligt sätt med enorma patriotiska körer, särskilt den oförglömliga Triumfscenen i akt II. Dessa scener fungerar ofta som inramning av solon med den ledande tenoren och sopranen: hans ”Celeste Aida” i början av Akt I, hennes lidande ”Ritorna vincitor!” därefter, och hennes stora inre resa, ”Qui Radamès verrà! … O patria mia ”i akt III.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

premiär 10 oktober

inspelad föreställning från oktober 2018

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på italienska

Svensk text!

 

Dirigent:Nicola Luisotti

 

I rollerna:Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Aleksandrs Antonenko, Quinn Kelsey, Dmitry Belosselskiy, Ryan Speedo Green

Skriv ut sidan