Det nya normala

Coronapandemin får oss att göra saker på nya sätt. Det som vi länge tänkt är den enda möjliga vägen, visar sig ha fler alternativ. Digitaliseringen inom kulturområdet har fått sig en rejäl skjuts framåt. Frågan är vad som blir beständigt och vad vi tar med oss efter att krisen har lagt sig?

Den första och kanske mest mänskliga reaktionen på den oväntade kris vi befinner oss i sedan coronapandemin bröt ut, är att detta är en tillfällig situation. Just nu kan vi inte träffas, just nu kan vi inte vara på våra arbetsplatser och just nu kan vi inte genomföra våra olika verksamheter. Men snart, någonstans där borta, inom en överskådlig tid, kommer det att ta slut och vi återgår då till det normala. Ju längre in i krisen vi kommer, desto mer börjar vi inse att det inte finns ett självklart och tydligt slut, där vi vaknar upp en dag och unisont säger ”ja, då återgår vi till livet som det var pre Corona”.

Istället är det här är det nya normala, som vi behöver förhålla oss till när vi planerar våra verksamheter för en betydligt längre tid än bara fram till hösten.

Folkets Hus och Parker har ställt in all kulturverksamhet, alla nätverk, möten och utbildningar under våren och fram till slutet av augusti. Nyligen fattade vi det sorgliga men oundvikliga beslutet att ställa in våra sommarturnéer i folkparkerna, något som aldrig hänt under de 115 år verksamheten bedrivits. Något inte ens två världskrig lyckades med. Vi arbetar fortfarande för att kunna genomföra våra kulturproduktioner, turnéer och konserter från september och framåt. Samtidigt är det väldigt svårt att i dagsläget veta hur pandemin utvecklar sig längre fram och vilka restriktioner och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och regeringen fattar beslut om.

Vi behöver planera för en
verksamhet som kan genomföras
oavsett vad som händer.

Just därför behöver vi planera för en verksamhet som kan genomföras oavsett vad som händer. Att det inte är helt lätt, är vi nog flera som kan slå fast. Men det är ett måste. Att fortsätta ställa in hur länge som helst är inte möjligt. Vi behöver börja ställa om, inte bara ställa in.

Folkets Hus och Parker har i nära 20 års tid jobbat med digitala sändningar av scenkonst och evenemang till biografer och andra visningslokaler i hela landet. Idag består utbudet av alltifrån bildkonstvisningar till föreläsningar, från italiensk opera till sydkoreansk pop, från Shakespeare till Galenskaparna.

I och med pandemins utbrott har en uppsjö av digitala playtjänster tillkommit. Teaterförbundet och Svensk Scenkonst tecknade redan i mars ett tillfälligt avtal för att möjliggöra digital scenkonst, något som i normala fall hade tagit år av förhandlingar. Produktionskvalitén på vad som visas i dessa playtjänster varierar stort. Vissa föreställningar är framställda med högsta kvalitet och gjorda för biopublik, medan andra endast återges med hjälp av en eller ett par kameror, med ljus och ljud som lämnar det mesta att önska.

Den digitala kulturen
skapar ännu fler möjligheter
till upplevelser

Merparten av utbudet erbjuds just nu gratis till publiken, vilket givetvis inte kommer att vara hållbart i längden. Men intresset har skapats, publik och kritiker har vaknat och den digitala kulturen har fått sig en rejäl skjuts framåt och har nu blivit det nya normala för en betydligt bredare allmänhet än tidigare.

Vi behöver alla anstränga oss att ställa om. Och vi behöver ta med oss det som är positivt och det vi lärt oss av krisen. Mycket kommer att vara annorlunda. Vi kommer inte resa på samma sätt som tidigare. Möten vi kunde avsätta en heldag för, genomför vi under bråkdelen av samma tid genom ett digitalt möte. Som komplement till de fysiska mötena kan vi lägga till digitala samlingar, konferenser och samtal. Den digitala kulturen skapar ännu fler möjligheter till upplevelser än förut.

Att vi, som publik och artister, fortsatt kommer att vilja mötas fysiskt råder det ingen tvekan om – vi längtar tills det återigen blir möjligt! Men delar av det som sker nu kommer att vara här för att stanna. Fler upptäcker den digitalsända kulturen, som kommer att utvecklas och mogna både vad gäller innehåll, tillgängliggörande samt hur publiken kan ta till sig och interagera med upplevelsen. Vi har i och med coronapandemins effekter redan knuffats fram till att ta ett rejält kliv in i den digitala tidsåldern, och det gäller nu att planera sin verksamhet för det.

Det här det nya normala.

Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker

Foto: Kal Visuals


 

Inlägget är en del av Folkets Hus och Parkers nyhetsbrev.
Starta en prenumeration här