Allmän anslagstavla

 

marknadsföringstips

 

Kom i håg att det är du, som arrangör, som svarar för att produktionen marknadsförs på ett tillfredsställande sätt!

 

Vilken är den mest effektiva lokala marknadsföringen?
Var vill du synas med information – är det i lokaltidningen, sommarbladet, Facebook, hemsidan, vid badstranden, campingen, biblioteket, fritidsgården, bensinmacken eller andra ställen? Fundera på var er publik finns någonstans. Affischera överallt, kanske även på oväntade platser.
Annonsmaterial och bilder för press, Facebook, Instagram, hemsidor med mera finns att ladda ner på vår hemsida.


Kontakt med lokalpress
Bland det nedladdningsbara PR-materialet finns, under respektive produktion, pressbilder och en mall för lokalt pressmeddelande. Anpassa mallen för din ort och använd den när du pratar med lokalpressen.

Följande tips kan vara bra att ta fasta på:
Lokala medier är ofta intresserade av att berätta om saker som sker i deras område. Kontakta redaktionen cirka sju till tio dagar innan ditt arrangemang äger rum. Troligen kommer journalisten be dig mejla information. Det är då du kan använda dig av mallen för lokalt pressmeddelande samt de bilder som finns att ladda ner. Mejla materialet till journalisten direkt efter samtalet. Ett par dagar innan arrangemanget är det smart att höra av sig till redaktionen igen för att påminna om vad som är på gång.


här kommer några värdefulla Tips:

  • En tydlig och uppdaterad hemsida är viktig! Se också till att ha tydlig information om hur publiken köper biljetter. Kom ihåg att lägga in ”avsändaruppgifter” – d v s adress till er anläggning, vägbeskrivning, och kontaktuppgifter.
  • Sätt upp affischer i god tid och regnar de sönder; sätt upp en ny omgång.
  • Sociala medier är viktiga marknadsföringskanaler! Använd ex facebook och instagram. På vår hemsida finns färdigt webbkit, anpassade för dessa kanaler.
  • Samarbeta med olika lokala nätverksgrupper – gör mailutskick med information (t.ex. har många tidningar och företag/föreningar nyhetsbrev, affärskedjor har medlemsgrupper t.ex). En motprestation skulle kunna vara utlottning av en biljett eller dyl.
  • Informera lokalpress om ert arrangemang – förhandsreportage och intervjuer är ett bra sätt att öka publikintresset.
  • Kontakta lokala företag för sponsring. En motprestation kan vara att företagets logga får ligga med i tilltrycksytan på affischen. Många företag tycker det är bra att få synas i sådana här sammanhang. Tryck på att barn och ungdomar får ta del av värderingar såsom att utveckla gemenskap, samarbete och kreativitet.
  • Förläng publikens besök på spelplatsen – planera och informera innan om att det t.ex. erbjuds fika, servering och kringaktiviteter kopplade till temat i föreställningen. Detta kommer att ge publiken fler positiva upplevelser från arrangemanget och förhoppningsvis extra klirr i kassan för er del