Nina Andersson, vd Folkets Hus och Parker

Regeringens filmpolitik är tunnare än en biobiljett

Idag presenterade regeringen till slut sin filmpolitiska proposition – 1,5 år efter att den statliga utredningen lämnat sina välförankrade förslag. Behovet av en ny och stärkt filmpolitik har påtalats av många under lång tid men flera av de för branschen viktiga förslagen finns inte med.

– När Sverige verkligen behöver en ny filmpolitik presenterar regeringen något som är tunnare än en biobiljett. Viktiga frågor som utredningen föreslog saknas helt – sänkt biografmoms, stärkt finansiering för svensk film och en branschnära fond. Det är bra att det finns skrivningar kring hur centrala biograferna är och vikten av visning i hela landet men det saknas konkreta förslag på hur detta ska gå till säger Nina Andersson, vd Folkets Hus och Parker.

Svensk film ligger i absoluta EU-botten den när det gäller offentlig finansiering. Om vi jämför med våra grannländer kan en norsk film som är gjord bara för den norska publiken få en dubbelt så stor budget som en svensk film trots att det är en hälften så stor marknad. Det säger något som hur underfinansierad svensk film faktisk är.

Många biografer går på knäna efter år av kostnadshöjningar och efterfrågar ett kvalitativt svenskt filmutbud som rymmer både bredd och spets.

– Den svenska filmen är kärnan för våra biografer. Kommer det bra svensk film går biograferna bra men svensk film är också beroende av att det fortsatt finns biografer i hela landet, säger Nina Andersson. Det är också en försutten möjlighet då utredningen gjort ett gediget och välförankrat arbete som branschen på ett övergripande sätt ställde sig bakom. Det är verkligen sorgligt att det inte just nu blir mer av detta.

Läs också vår debattartikel i Altinget från förra året gällande filmutredningen.