Grafisk profil och visuell identitet

Under ledning av Anna Nobel kommer ni att få en introduktion till grafisk profil och visuell identitet – Varför är det viktigt för er förening att jobba med sin grafiska profil och visuella identitet? Kursen innehåller även praktiska delar där ni med utgångspunkt i Canva, ett online-verktyg för grafisk design, kommer att få praktisera och prova på hur verktyget fungerar, vilka olika metoder och lösningar som Canva erbjuder.
Inga förkunskaper krävs!

 

Kursinnehåll

Introduktion
Vad är en grafisk profil? Vad är det för skillnad på en grafisk profil och visuell identitet? Vi reder ut begreppen och hur den grafiska profilen och visuella identiteten har med varandra att göra. Kursledaren tar fram exempel, diskussionsunderlag och exempel på tydlig och otydlig grafisk profil och visuell identitet.

Vad är Canva?
Canva används för att skapa inlägg i sociala medier, hemsidor, presentationer och även för fysiska flyers och affischer. I Canva finns tusentals olika designade mallar för olika ändamål, dessa går att anpassa och man kan bland annat ändra färger, typsnitt och bilder. Det finns mycket material som ingår i Canva, exempelvis färdiga animationer, illustrationer, foton och typsnitt. Vi går igenom hur man använder sig av dessa och hur man kan anpassa dom genom att byta färg och storlek.

Workshop
Del 1:
Att jobba i Canva – ladda upp egna bilder, typsnitt, färgpaletter och hur lär dig hur man skapar ett bibliotek av material som ni vill använda. Vi går igenom hur man skapar mallar till olika aktiviteter i Canva – sociala medier, A4-blad, broschyrer, menyer och presentationsmaterial.

Del 2:
Social media, Facebook
Att skapa ett Facebookevent som ska innehålla minst en animering, rubriksättning och logo.
Att göra en flyer med bild – sätta en rubrik, välja bild, skriva kort text, sätta logotypen på rätt sätt.

Avslutningsvis
Alla får en länklista med youtubefilmer som tydligt visar hur man jobbar i Canva.

 

Kursdeltagare ska förbereda sig genom att:

 

Om Anna Nobel

Anna Nobel gick ut Beckmans School of Design 1995 och har sedan dess jobbat som konceptuell designer i alla tänkbara kanaler. Hon har gjort film, designat hemsidor  exemplevis HM´s första globala webshop som fick utmärkelsen ”Utmärkt Svensk Form 2002, Unicef och Liljevalchs hemsida.

Anna har också tagit fram flera logotyper, bland annat Hallunda Folkets Hus och dessutom hjälpt Fisksätra Folkets Hus med att ta fram en kommunikativ plattform där de tillsammans arbetade fram en tonalitet – bilder, grafik och språk för att stärka det lokala ägandet.

 

Praktisk information

Datum: 22 februari
Tid: kl 10.00-17.00
Plats: Swedenborgsgatan 1, Stockholm
Kostnad: 500 kr/deltagare
I kursvagiften ingår: Fika och lunch

Kontaktperson:
Katarina Axelsson, [email protected]


 

Anmäl dig här

Sista anmälningsdag 7 februari
Antal deltagare på kursen är 15 personer så först till kvarn gäller!

 

    Jag godkänner att mina personuppgifter används i deltagarförteckning, administrativa system och i informationsutskick enligt de bestämmelser som föreskrivs i Dataskyddsförordningen (GDPR).

  • Under mötet kan du komma att bli fotograferad/filmad/inspelad för Folkets Hus och Parkers räkning. Materialet är tänkt att användas för att informera om vår verksamhet och kan användas både i tryckt och digital form, i olika kanaler och endast där Folkets Hus och Parker står som avsändare, men inte i kommersiellt syfte. Bilder, filmer och inspelningar kommer att sparas i Folkets Hus och Parkers arkiv.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.