Valkyrian

Vissa hävdar att musiken i Valkyrian är den vackraste och mest tillgängliga i Wagners mäktiga Ringen-opera. Det kan ni själva avgöra när vi visar den med Mets maffiga scenografi live på bio 30 mars.

Valkyrian är den andra delen i Wagners ringcykel. I huvudrollen ser vi den heroiska sopranen Christine Goerke som krigsgudinnan Brünnhilde.

Hennes möte med tvillingarna Siegmund och Sieglinde (som sjungs av Stuart Skelton och Eva-Maria Westbroek) leder henne på en resa från gudinna i Valhall till människa på jorden. Philippe Jordan dirigerar.


Wagner
Richard Wagner (1813-1883) var den komplexa, kontroversiella kompositören av flera musikdramatiska mästerverk som står i centrum för dagens operarepertoar. Han föddes i Leipzig, Tyskland, och var en konstnärlig revolutionär som var nyskapande kring kombinationen musik och teater. Wagner skrev sina egna libretton och insisterade på att ord och musik hade samma värde i hans verk. Detta tillvägagångssätt ledde till idén om Gesamtkunstwerks eller ”totalt konstverk”, som kombinerar musik, poesi, arkitektur, målning och andra konstformer, ett begrepp som har påverkat kreativa områden långt bortom den traditionella operan.

Miljön
Valkyrian utspelar sig i en mytologisk era, där gudar, jättar, dvärgar och människor alla kämpar om makten. Medan den första delen av cykeln, Rhenguldet, rör sig mellan världar ovan och under jorden, utspelas Valkyrian helt i människornas värld, när maktbalansen i den kosmiska kampen långsamt börjar gå människans väg.

Musiken
Genom hela ringen-cykeln använder Wagner ett system av musikaliska teman eller ledmotiv, förknippade med rollkaraktärer, händelser, känslor och föremål. Hela första akten av Valkyrian skildrar erfarenheten av att bli kär i en enda stor båge, från den första attraktionen till fullbordandet. Det är en av teaterhistoriens mest övertygande skildringar av kärlekens kraft – även om paret i fråga är tvillingar. Akt III börjar med den berömda Valkyrieritten. I ett dramatiskt genidrag nyttjar Wagner åtta kraftfulla kvinnliga röster, som interpunkteras av tjutande skratt, för att skildra den fruktansvärda spänningen i striden. Operan slutar med något av den mest gripande musik som någonsin komponerats, när Wotan sjunger sitt farväl till Brynhilde.

 


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

Livesänds 30 mars 2019 kl 17.00

 

Metropolitan, New York

 

Svensk text!

 

Dirigent: Philippe Jordan

 

Regi: Robert Lepage

 

Scenografi: Carl Fillion

 

Kostym: François St-Aubin

 

Ljussättning: Etienne Boucher

 

I rollerna:  Brünnhilde (Christine Goerke), Sieglinde (Eva-Maria Westbroek), Siegmund (Stuart Skelton), Fricka (Jamie Barton), Wotan (Greer Grimsley), Hunding (Günther Groissböck)

Inga aktuella visningstillfällen Bokningsbart – är du intresserad kontakta någon av våra producenter
Kontakta oss här
Skriv ut sidan

Valkyrian

Vissa hävdar att musiken i Valkyrian är den vackraste och mest tillgängliga i Wagners mäktiga Ringen-opera. Det kan ni själva avgöra när vi visar den med Mets maffiga scenografi live på bio 30 mars.

Valkyrian är den andra delen i Wagners ringcykel. I huvudrollen ser vi den heroiska sopranen Christine Goerke som krigsgudinnan Brünnhilde.

Hennes möte med tvillingarna Siegmund och Sieglinde (som sjungs av Stuart Skelton och Eva-Maria Westbroek) leder henne på en resa från gudinna i Valhall till människa på jorden. Philippe Jordan dirigerar.


Wagner
Richard Wagner (1813-1883) var den komplexa, kontroversiella kompositören av flera musikdramatiska mästerverk som står i centrum för dagens operarepertoar. Han föddes i Leipzig, Tyskland, och var en konstnärlig revolutionär som var nyskapande kring kombinationen musik och teater. Wagner skrev sina egna libretton och insisterade på att ord och musik hade samma värde i hans verk. Detta tillvägagångssätt ledde till idén om Gesamtkunstwerks eller ”totalt konstverk”, som kombinerar musik, poesi, arkitektur, målning och andra konstformer, ett begrepp som har påverkat kreativa områden långt bortom den traditionella operan.

Miljön
Valkyrian utspelar sig i en mytologisk era, där gudar, jättar, dvärgar och människor alla kämpar om makten. Medan den första delen av cykeln, Rhenguldet, rör sig mellan världar ovan och under jorden, utspelas Valkyrian helt i människornas värld, när maktbalansen i den kosmiska kampen långsamt börjar gå människans väg.

Musiken
Genom hela ringen-cykeln använder Wagner ett system av musikaliska teman eller ledmotiv, förknippade med rollkaraktärer, händelser, känslor och föremål. Hela första akten av Valkyrian skildrar erfarenheten av att bli kär i en enda stor båge, från den första attraktionen till fullbordandet. Det är en av teaterhistoriens mest övertygande skildringar av kärlekens kraft – även om paret i fråga är tvillingar. Akt III börjar med den berömda Valkyrieritten. I ett dramatiskt genidrag nyttjar Wagner åtta kraftfulla kvinnliga röster, som interpunkteras av tjutande skratt, för att skildra den fruktansvärda spänningen i striden. Operan slutar med något av den mest gripande musik som någonsin komponerats, när Wotan sjunger sitt farväl till Brynhilde.

 


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

Livesänds 30 mars 2019 kl 17.00

 

Metropolitan, New York

 

Svensk text!

 

Dirigent: Philippe Jordan

 

Regi: Robert Lepage

 

Scenografi: Carl Fillion

 

Kostym: François St-Aubin

 

Ljussättning: Etienne Boucher

 

I rollerna:  Brünnhilde (Christine Goerke), Sieglinde (Eva-Maria Westbroek), Siegmund (Stuart Skelton), Fricka (Jamie Barton), Wotan (Greer Grimsley), Hunding (Günther Groissböck)

Inga aktuella visningstillfällen Bokningsbart – är du intresserad kontakta någon av våra producenter
Kontakta oss här
Skriv ut sidan