Scen från Metropolitan Opera där Beethovens Fidelio spelades 2000.

Fidelio

Fidelio är Beethovens enda opera. 250 år efter den store kompositörens födelse visar vi en inspelad föreställning av operan från Met för första gången på biografer i hela Sverige.

Beethovens enda opera skulle sättas upp i höst för att fira 250-årsminnet av kompositörens födelse. På grund av pandemin har tyvärr Metropolitan stängt kvarstoden av 2020 (de öppnar igen vid årsskiftet) men de bjuder oss på en inspelning av den hyllade operan från 2000, som aldrig tidigare visats på bio.

Jürgen Flimm’s gripande uppsättning lyfter verkets desperata vädjan för frihet och rättvisa in i modern tid, och påminner oss om hur kraftfull och viktig denna berättelse är. Under James Levines passionerade dirigentskap lyfter både Beethovens musik och den fantastiska rollistan. Karita Mattila är Leonore, den trogna hustrun som förklär sig till man för att söka efter sin make Florestan (Ben Heppner), som orättvist fängslats av sin politiska motståndare, Pizarro (Falk Struckmann). René Pape är Rocco, fångvaktaren som slits mellan samvete och plikt.

Fidelios ovanliga struktur, härliga musik och livsbejakande stämning gör operan till en unik upplevelse. Det har kallats en hymn till friheten och den mänskliga värdigheten. Formellt är Fidelio ett sångspel (med musikaliska nummer separerade av talad dialog). Operan hade en lång och komplex tillblivelse. Den upplyftande andan gjorde den till det uppenbara valet för flera viktiga uppsättningar i samband med slutet av andra världskriget, bland dem återupptagandet av Wiens statsopera 1955.

 

Upphovsmän

Ludwig van Beethoven (1770–1827) är en världskompositör vars orkesterstycken, pianoverk och kammarverk står i centrum för den klassiska repertoaren. Han är särskilt berömd för sina nio symfonier, som omdefinierade den klassiska orkesterns möjligheter för kommande generationer.

Joseph Sonnleithner (1766–1835) var librettist, regissör och sekreterare för Wiens hovteatrar.

Miljön

Operan utspelas i Sevilla mot slutet av 1700-talet, under en politiskt omvälvande tid efter franska revolutionen. Mets uppsättning placerar handlingen i en ospecificerad samtida miljö.

Musiken

Den kraftfulla och innovativa användningen av orkestern genom hela Fidelio är inte något förvånande för att komma från Beethoven. Likaså är de stämningsfulla körpartierna att förvänta sig, med tanke på kompositörens anmärkningsvärda körverk som Missa Solemnis och den triumferande körfinalen i den nionde symfonin. Ändå kommer några av musikens största överraskningar och njutningar från sången i solo- och ensemblestyckena. Beethoven skapar hierarkier bland sina karaktärer, från de jordiska till de upphöjda, vilket omedelbart kan kännas igen i karaktärernas musik.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

premiär 12 december

inspelad föreställning från 2000

 

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på tyska

 

Dirigent:James Levine

 

I rollerna:Karita Mattila (Leonore), Ben Heppner (Florestan), Falk Struckmann (Don Pizarro), René Pape (Rocco)

Skriv ut sidan

Här visas Fidelio

Här visas Fidelio

Fidelio

Fidelio är Beethovens enda opera. 250 år efter den store kompositörens födelse visar vi en inspelad föreställning av operan från Met för första gången på biografer i hela Sverige.

Beethovens enda opera skulle sättas upp i höst för att fira 250-årsminnet av kompositörens födelse. På grund av pandemin har tyvärr Metropolitan stängt kvarstoden av 2020 (de öppnar igen vid årsskiftet) men de bjuder oss på en inspelning av den hyllade operan från 2000, som aldrig tidigare visats på bio.

Jürgen Flimm’s gripande uppsättning lyfter verkets desperata vädjan för frihet och rättvisa in i modern tid, och påminner oss om hur kraftfull och viktig denna berättelse är. Under James Levines passionerade dirigentskap lyfter både Beethovens musik och den fantastiska rollistan. Karita Mattila är Leonore, den trogna hustrun som förklär sig till man för att söka efter sin make Florestan (Ben Heppner), som orättvist fängslats av sin politiska motståndare, Pizarro (Falk Struckmann). René Pape är Rocco, fångvaktaren som slits mellan samvete och plikt.

Fidelios ovanliga struktur, härliga musik och livsbejakande stämning gör operan till en unik upplevelse. Det har kallats en hymn till friheten och den mänskliga värdigheten. Formellt är Fidelio ett sångspel (med musikaliska nummer separerade av talad dialog). Operan hade en lång och komplex tillblivelse. Den upplyftande andan gjorde den till det uppenbara valet för flera viktiga uppsättningar i samband med slutet av andra världskriget, bland dem återupptagandet av Wiens statsopera 1955.

 

Upphovsmän

Ludwig van Beethoven (1770–1827) är en världskompositör vars orkesterstycken, pianoverk och kammarverk står i centrum för den klassiska repertoaren. Han är särskilt berömd för sina nio symfonier, som omdefinierade den klassiska orkesterns möjligheter för kommande generationer.

Joseph Sonnleithner (1766–1835) var librettist, regissör och sekreterare för Wiens hovteatrar.

Miljön

Operan utspelas i Sevilla mot slutet av 1700-talet, under en politiskt omvälvande tid efter franska revolutionen. Mets uppsättning placerar handlingen i en ospecificerad samtida miljö.

Musiken

Den kraftfulla och innovativa användningen av orkestern genom hela Fidelio är inte något förvånande för att komma från Beethoven. Likaså är de stämningsfulla körpartierna att förvänta sig, med tanke på kompositörens anmärkningsvärda körverk som Missa Solemnis och den triumferande körfinalen i den nionde symfonin. Ändå kommer några av musikens största överraskningar och njutningar från sången i solo- och ensemblestyckena. Beethoven skapar hierarkier bland sina karaktärer, från de jordiska till de upphöjda, vilket omedelbart kan kännas igen i karaktärernas musik.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Speltid

 

premiär 12 december

inspelad föreställning från 2000

 

 

Metropolitan, New York

 

Sjungs på tyska

 

Dirigent:James Levine

 

I rollerna:Karita Mattila (Leonore), Ben Heppner (Florestan), Falk Struckmann (Don Pizarro), René Pape (Rocco)

Skriv ut sidan